Tips & Tricks

Tanken

Behoort u tot die mensen die vaak in reserve rijden? U loopt het risico dat u hiermee het brandstofsysteem beschadigt. Oorzaak is sediment dit zicht meestal op de bodem van de tank verzamelt. Rijdt u op reserve dan komt dit sediment mogelijk mee en kunnen pomp, filter en mogelijk de injectoren verstopt raken. Een storing, reparatie en hoge kosten kunnen het gevolg zijn. Advies is dan ook om te tanken voordat het reservelampje of indicator gaat branden. U voorkomt onnodige problemen.

Koppeling

Veel mensen laten de voet op het koppelingspedaal. Zonder dat u dat in de gaten heeft, belast u toch deels de koppeling. Die zal dan sneller slijten. Het lijkt misschien een voor de handliggend punt , maar rijd niet met uw voet op de koppeling. Bespaar geld en verleng de levensduur van uw koppeling door uw voet naast het pedaal te laten rusten.

Bandenspanning

Check regelmatig de bandenspanning of kom even langs voor een controle hiervan. Het is iets dat door veel mensen over het hoofd wordt gezien. Als de banden slechts een paar millibar minder druk hebben dan voor geschreven, slijten ze sneller en moet de motor harder werken. Uw auto is minder zuinig en verbruikt meer brandstof. De banden echter te hard oppompen, is ook niet goed, dan slijten ze in het midden van het loopvlak harder.

Terugroepacties

Autofabrikanten roepen met regelmaat auto’s terug voor ontwerp- of productieproblemen. U kunt via de website van het RDW eenvoudig checken of er op uw kenteken een terugroepactie open staat. Terugroepacties zijn gratis . Laat u de terugroepactie niet uitvoeren dan kan een kleine fout leiden tot een groot probleem. Geen gehoor geven aan een terugroepactie is dan ook niet slim.

www.rdw.nl